hannae

Kategori: Q/A

Q/A KOSTTILLSKOTT

Jag har fått lite frågor om vad jag använder för kosttillskott så jag tänkte visa er detta nu samt skriva lite snabbt om vad det är för något.

Whey protein. Typ de vanligaste proteinpulvret i Sverige. Dricker det direkt efter träning för att mina muskler ska kunna återhämta sig så snabbt som möjligt och även för att bibehålla de muskler som redan finns. Tränar man mycket kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med protein genom vanliga livsmedel. Det är ett självklart val för mig då jag har svårt för att trycka i mig mat direkt, Får man välja mellan en kycklingfilé eller en shake så är ju de självklara valet en shake, i allafall för mig. Mitt protein är gymgrossistens egna, har smakerna double chocolate och cookies and cream.

Protein Smoothie. Detta är i stort sätt samma som Whey, (de innehåller vassleprotein och mjölkprotein) som jag tillsätter i smoothies. Denna har en smak av banan & jordgubb, mycket gott!

Pannkaksmix ifrån Body science i vaniljsmak. Perfekt som sen frukost eller lunch. Innehåller mycket protein och kolhydrater, lite fett och socker. De blir verkligen perfekta pannkakor av detta. Krispiga och jätte lätta att hantera i stekpannan.

Casein. Kort och gott, ett långsamt protein som tar längre tid att bryta ner för kroppen vilket gör att proteinet hjälper till att bygga upp muskelmassan under en längre period. Perfekt att ta på kvällen då de ökar muskelåterhämtningen när du går och lägger dig.

BCAA. Aminosyror tas under träning för extra energi och uthållighet, de ger även en förbättrad återhämtning och muskeluppbyggnad. Jag kör på Aldrig Vila's Pina Colada. 

Q/A SMALA ARMAR

Tänkte svara på en fråga som jag fick igår angående träning för armarna.

Hej =) För de första, var inte rädd för styrketräning! För att du ska få muskliga och stora armar ska du ha gymmat och bulkat i typ 3år. Muskler förbränner fett, därför är det viktigt att styrketräna för att ens få bort "gäddhänget". Däremot behöver du kanske inte maxa i vikt när du ska köra, utan köra intensivare med lättare vikter.

Sen är det bra att veta att det inte går att punkt förbränna fett, men med hjälp av lätta vikter och kondtionsträning(ett tips är crosstrainer då du aktiverar hela kroppen) kommer du garanterat få smalare armar. Om du inte äter onyttigt varje dag förståss. Träningen är exakt lika viktig som kosten. 

Så kör med lätta hantlar och låt fantasin flöda, sträck ut, sträck upp, åt sidan, över huvudet, bakåt, biceps curl, kör armhävningar, upphopp, burpees och dips..

Finns hur mycket som helst! Snygga armar here I come.

Tjejen på bilden nedan har gymmat och lyft tungt i 5(!)år, och hennes armar är ju huuur snygga som helst.

Spänd/Avslappnad

ABOUT THE BAGS

Har fått ett par önskemål om ett kollage med väskor mellan 2-5000lappen. Här har ni några kända och populära väskor. 

Det finns ju hur mycket olika märken som helst, det gäller bara att hitta något man själv gillar :-)

Marc Jacobs/ Michael Kors/ Rebecca Minkoff/ Tory Burch/ Malene Birger

these legs are made for...

Jag får ofta frågor om hur jag fått så "tighta och tonade" ben som jag har. Om jag ska vara ärlig så har jag faktiskt inte gjort så mycket. Jag har nästan alltid haft ganska "bra" ben eller vad man ska säga.. På senaste tiden har dem självklart blivit lite mer muskulösa och fasta och det har jag bara min träning att tacka för. Det bästa sättet att tona sina ben är regelbunden träning tillsammans med en bra kost, ingen nyhet va? Men ju mer du använder dina muskler, desto fastare blir din vävnad, vilket gör så att mer fett förbränns! Hellre korta och regelbundna pass än en hårdkörning då och då. Och det gäller ju faktiskt hela kroppen! Långpromenader och tonade ben går också hand i hand.

Jag får en del frågor om övriga delar om kroppen också.. Och allting handlar egentligen om att du måste svettas lite, äta bättre och kämpa för hur du vill se ut. Det sägs ju att vid en förändring är det 20% träning och 80% av kostens hjälp som gör din förändring, och hur konstigt de än låter så är det sant. Men tillbaka till the legs.. De där med benträning, som man har en sådan hatkärlek till. Det är så jobbigt så man kräks men känslan efter, och resultatet de faktiskt ger är underbart. Våga använda vikter, ni blir inte sumos av det, man blir tonad och slank. 

Benböj(breda, smala, sumo, frontsquat) , Utfall(utfall på bänk, utfall gåendes), Benspark, Benpress, Upphopp, Lår utpress/inpress osv..

Det finns hur mycket som helst att lära sig, och google finns altlid till din hjälp haha! Ett tips är att följa träningsbloggar som kan inspirera till nya övningar och måltider. För att avsluta detta tänkte jag dela med mig utav en text jag sparade på datan för längesedan. Passar utmärkt i allt detta snack, inte bara när de gäller rumpan som de står nedan, utan detta handlar egentligen om alla delar av kroppen.  Hoppas du/ni blev nöjda med svaren, fråga på! Here u go

it is a way of life

Mitt kostschema har Marie nere på Actic fixat åt mig. Innan vi satte oss ner och pratade om mina mål fick jag väga in mig hos dem på en speciell våg som mäter fett%, fettmassa, muskelmassa, BMI, förbränning i viloläge... osv! Så detta kostschema blev verkligen efter mig och vad jag behöver.. Och det jag fokuserar på är uppbyggnad! Jag tränar väldigt mycket men ser knappt några resultat. Jag vill ha tonade muskler och dem kommer inte fram om jag inte ändrar kosten. 

Jag har alltid stoppat i mig de jag kännt för, vilket blivit något onyttigt minst 1 gång per dag. Dessutom har jag inte ätit tillräckligt mycket vilket gjort så att min kropp inte vuxit till sig, utan stått still och sparat på de fett jag har för att jag inte fått i mig tillräckligt med näring. Så tänk på de peps! ät ordentligt och bra, annars händer det ändå ingenting med kroppen, och inte knoppen heller för den delen, med dålig mat blir man så trött och ännu mer sugen på dålig mat. :-)

 Godmorgon förresten! Har precis varit ute i 5km spåret i Kronskogen tillsammans med frida, nu blir det äntligen frukost!

OCH du som frågat om hur jag tränar mina ben får veta det ikväll :-)

för dig som är nybörjare

Tänkte svara på en fråga som jag fick häromdagen.. Mina tips är att skaffa sig ett gymkort och sätta upp lite mål. Som nybörjare är det viktigt att inte köra igång för hårt för att det är så lätt att man tappar motivationen efter ett tag. Bor du i Eskilstuna skulle jag rekomendera dig till att skaffa kort på Actic eftersom att man som ny medlem alltid får en gratis introduktion. Då hjälper någon som jobbar på Actic dig med att lägga upp ett träningsschema som passar dig. Så då vet du exakt vad du ska göra när du kommer till gymmet. Och sen finns det ALLTID någon där för att hjälpa dig, svara på frågor och verkligen ger sig sin tid för dig, vilket jag tycker är super. Sen kan man ju också välja att skaffa sig en personlig tränare om man vill de.

Har man inte lust att skaffa sig ett gymkort får man göra vad man kan hemma. Det finns massor med bra träningsvideos på youtube för hemma träning. Börja med promenader, utveckla det till jogging osv. Men vill man bli tight och tonad får man inte glömma styrketräning! Något som underlättar är också om man hakar på, eller drar med sig någon kompis i samma veva så man har någon att tjöta med, de är ju alltid gött! Och för er som läser nu och tänker, jag vill men åh va jobbigt.. gör det bara! Jag har sett SÅ många tjejer på gymmet på senaste tiden, som från en början bara stod där och inte visste vad de skulle göra och hur det skulle göra det. Nu är det sådan sjuk skillnad och det är så kul att se. Det är likadant i pass salarna, ingen skäms utan man bara kör! Alla är där för samma sak så det är bara att göra det :-) Jag själv hade inte heller någon aning om hur man träna när jag börja. De gäller ju bara att bestämma sig. Likaså med maten. Den största boven är socker, INTE kolhydrater. För tränar man behöver man dem. Dock är det bra att börja äta lite mindre portioner men fler gånger under dagen. Såhär ser det ut för mig just nu:

Frukost/ Mellanmål/ Lunch/ Mellanmål/ Middag/ Kvällsmål

De fungrerar sjuk bra för mig och jag håller mig lagom mätt under hela dagen, vilket i sin tur gör så att jag är pigg och glad all day long!! Så ett mål för dig som ska börja kan vara att äta onyttigt en gång i veckan. Gör du det en månad i samband med att du börjar träna, LOVAR jag att du kommer se skilland. 

keep on asking peps!

Blir alltid så himla glad när folk vågar fråga saker och ting, och självklart ska jag försöka svara på detta så gott jag kan. Risken finns att jag alltid bara öser ner mina tankar här(sist blev ett inlägg om träning ett sådanat som man aldrig orkar läsa). Men nu ska jag försöka göra detta lite enklare. 

Eftersom att jag själv snart ska börja med kostschema och förmodligen fortsätta köra med PT kommer jag att ha massor utav roligt att dela med mig utav. Just nu vill jag så mycket med min träning så jag vet knappt vart jag ska börja. Men allting tar sin lilla tid när det handlar om förändring.

Hur som helst, jag lovar att jag ska komma med lite mer träningstips/pass ett par gånger i veckan, första kommer upp imorgon, ben it is :-)

requested/studentklänningar

Nelly.com

 

Bubbleroom.com

Asos.com

Här har ni några klänningar ifrån de vanligaste webb butikerna, hoppas någon faller dig som frågade om detta i smaken! Om jag kunde så skulle jag göra om min student alla dagar i veckan, främst för att det är en av dem bästa dagarna i mitt liv, men också för att jag hade så sjuuuuukt ful klänning på mig och det stör mig!.. 

to keep you warm in nice weather

1. H&M 2. H&M 3. RIVER ISLAND 4. H&M 5. RIVER ISLAND 6. ZARA 7. RUT N' CIRCLE 8. ONLY 9. JOFAMA 10. ZARA 11. VILA

Er fråga är min lag! Denna gång gällde de vårjackor, så nu har jag slängt ihop ett kollage med vårens favoriter. Bas jackan stavas s.k.i.n.n.j.a.c.k.a.. men det visste väl de flesta redan? Den funkar ALLTID, vardag som fest, tråkig dag som rolig dag.. you name it! Jag tycker att alla borde äga en svart skinnjacka, gärna en vit också. Vårens färger är jordnära och ljusa, därför tror jag också att vår militärgröna färg kommer att följa med oss även i år, främst till lite mer chill outfits. 

Två andra "must haves" är pälsen och kappan, även där gärna i jordnära färger, trotts att jag tycker att man bör äga en av vardera i svart också haha! Det är bara för att jag själv föredrar svart och för att de kommer till mest användning. Men att kunna gå i en svart kappa ena dagen och en gräddvit andra är inte fel de heller. Pälskragen har hittat tillbaka igen, både att mixa med sin skinnjacka, tunnare dunjacka och även på kappan.. Se jacka nummer 3, sjukt snygg! 

Hoppas ni hittar era egna favorit modeller!

Q/A tips till alla hjärtans dag

 

 

Kalsonger/ Keywallet/ Skjorta/ Rosor/ Bio/ Ett bälte/ After shave, parfym/ Träningsskor

Här är ett par killtips, för mer inspo kan ni gå in på Nelly's "Valentine's Guide".. HÄR

 

Rosor/ En Clutch HÄR/ Örhängen HÄR/ BH-Tros set HÄR/ En kärleksförklaring/ Parfym HÄR/ Träningströja HÄR/ Klocka HÄR

Och här har vi några tips till flickvännen, kompisen, mamma eller om man vill unna sig något själv. Det behöver inte alls vara de saker eller märken jag tipsat om, utan de finns ju tusentals olika att välja mellan. Hoppas ni fick lite inspiration :-)

Upp